זה יצא ממש במקרה. באמת. אפילו שזה פעמיים. לא רק שבחנתי את הדגם הראשון של BYD, דגם הפנאי אטו 3, אלא גם את זה הגדול והחזק ממנו, טאנג. והנה, גם הדגם השלישי של BYD, האן, הגיע אלי. אבל זה באמת במקרה. אילוצים, לו"ז וכזה.

עם המבחן לאטו 3 היה ברור כי יש לו כל הקלפים להיות רב-מכר (והוא אכן כזה), אך בנסיעה ובטווח הוא לא ממש הבריק, ואילו טאנג הגדול והחזק הרשים, אך היה טוב פחות בנוחות נסיעה ובשורה שלישית. כעת הגיע זמן מבחן להאן. 
 

נעים להכיר, האן

האן הוצגה בינואר 2020, והיא פרי עיצובו של וולפגנג אגר, מי שהיה המעצב של סיאט, אלפא, אודי, למבורגיני, גם של כל קבוצת פולקסווגן. להבדיל מעדרי הפנאי החשמליים השוטפים את הארץ, האן היא מכונית סלון (סגמנט E), מקבילה פחות או יותר בממדיה למכוניות כמו טסלה מודל S ואחרות. בהתאם, מידותיה נאות בהחלט: אורך בסיס הגלגלים 292 ס"מ, אורכה 499.5 ס"מ, רוחבה 191 ס"מ וגובהה 149.5 ס"מ. באפריל 2022 עברה המכונית מתיחת פנים קלה, וזו הגרסה המוצעת בישראל כיום.

BYD האן מידות
צילום: בן חסון

בעולם משווקת האן בגרסאות היברידיות-נטענות המכונות 'DM' (קיצור של Dual Mode) לצד גרסאות חשמליות. ההיברידיות וגרסת הטווח הארוך של המהדורה החשמלית (220 כ"ס, הנעה קדמית, מעל 600 ק"מ) נותרו מעבר לים. בישראל משווקת האן בגרסה אחת ולזו שני מנועים להנעה כפולה (245 כ"ס מלפנים, 272 כ"ס מאחור) וההספק המשולב 518 כ"ס. 

על הספקת האנרגיה אמונה סוללה מפיתוח עצמי של BYD עם אנרגיה של 85.4 קוט"ש (ברוטו). כאן נזכיר כי לטאנג מערך הנעה כמעט זהה (סוללה גדולה ממש במעט), אך בזכות מבנה יעיל יותר המביא לנתון גרר טוב (0.23) ומשקל נמוך יותר (2,325 ק"ג, כ-200 ק"ג פחות), הטווח הרשמי של האן עדיף משמעותית – 521 ק"מ במקום כ-400 ק"מ ברכב הפנאי.

BYD האן נתונים
צילום: בן חסון

אלא שכמוהו גם לסדאן הגדולה מערך טעינה חד-פאזי בלבד בהספק של כ-7 קילוואט בלבד (כ-12 שעות לטעינה מלאה), ובערך מחצית מכך בעמדה ביתית או ציבורית תלת-פאזית. טעינה מהירה (DC) נעשית בהספק מספק: עד 120 קילוואט.

יצוין כי BYD האן טרם נבדקה על-ידי יורו NCAP וכי גם היא מגיעה לכאן במסגרת התקנה המאפשרת ייבוא כלים בתקינה חלקית בהיקף מוגבל (400 יח' בשנה).

זו אחת המכוניות הסיניות היקרות בישראל; המחיר בהשקה עמד על מעט פחות מ-300,000 שקלים, וכיום, לאחר עליית המס על רכב חשמלי, הוא 334,500 שקלים. מפרט האבזור עשיר ביותר, וראו פירוט בסוף הכתבה. 

BYD האן מחיר
צילום: בן חסון
 

נראית נהדר

בניגוד ללא מעט דגמים המגיעים מסין, לא רק שאינה מוגזמת או כזו שעיצובה 'מתאמץ', אלא שלהאן עיצוב משובח בהחלט. זו תוצאה של קווים נקיים ופרופורציות נכונות והתוצאה נעה בין טוב מאוד למצוין, תלוי בזווית בה מביטים בה, והיא נראית במציאות טוב בהרבה ממה שנראה בתמונות.

גם בפנים. עיצוב סביבת הנהג מוצלח אף הוא, דומה כאן למה שפגשנו בטאנג. מספר מרכיבים אפילו דומים ממש, והתוצאה רגועה וטובה, גם בזכות החומרים הנעימים למגע ושימוש מושכל בתאורת אווירה ובמסכים. 

BYD האן סביבת נהג
צילום: בן חסון

שני המסכים נאים, הגרפיקה שלהם מוצלחת ונקייה והתצוגה חדה וברורה. גם כאן מסך ענק, אלא שבפועל אין שימוש יעיל ממש בשטח התצוגה, ותפעול מעט מסורבל ולא ברור במעבר בין שלל התפריטים הרבים. בשלב זה אין קישוריות לאנדרואיד ואפל (לפי היבואנית יהיה ממש בקרוב) וגם אין אפליקציית ניווט חלופית. גם העובדה שיש כל כך הרבה מערכות המתופעלות בעיקר או רק דרכו לא עוזרת – מצבי המתלים וההגה ניתנים לבחירה רק משם, למשל. בתפעול מערכת המיזוג ב-BYD ניסו לפתור את הבעיה בכך שאפשרו גם שליטה מתוך גלגל ההגה ולוח המחוונים – אך בכל מקרה זו פעולה פשוטה שהפכה לעניין של ממש בגלל שהיא מחייבת מספר לחיצות והסטת מבט מן הדרך. 

BYD האן מסך מולטימדיה
צילום: בן חסון

תנוחת הישיבה גבוהה יחסית, וזה מייצר קרבה גדולה מדי אל הגג עבור נהגים גבוהים, שבהתאם יעריכו פחות את קו הגג היורד נמוך. את מושב הנהג פחות אהבתי – מדובר במושב אחוד ללא אפשרות כוונון משענת הראש שנגמרה לי מוקדם מדי, והוא גם לא היה נוח במיוחד בנסיעות ארוכות, בין היתר בגלל בסיס קצר. גם מיקום פתחי המיזוג לא אידאלי, במיוחד אלה שבמרכז שהם נמוכים כדי לאפשר את סיבוב המסך למצב אנכי – אלא שאז הוא בכל זאת מסתיר אותם מעט. עוד שני דברים: כפתור הנעה מקריסטל נראה נהדר אך מסנוור בשמש ישירה, ומערכת השמע של דיינאודיו פשוט פנטסטית.

BYD האן רמקולים
צילום: בן חסון
 

מה שילד חולם

כניסה לאחור מחייבת לשים לב לראש בגלל אותו קו גג נמוך, אבל עם הכניסה מגלים את אחד מאזורי המחיה המוצלחים ביותר בהם נתקלתי בשנים האחרונות. בעיקר, המרחב מצוין בכל ממד, ויש מקום מספק לשלושה נוסעים, ולשניים בצדדים יש יתרונות ממש; המושבים שלהם מוצלחים למדי ובעלי כוונון חשמלי למסעד הגב; עם הורדת משענת מתגלה משטח רחב ונוח במיוחד הכולל תא אחסון, מחזיק כוסות ומסך דרכו ניתן לתפעול חלק נכבד ממערכות הרכב – החל במיזוג, דרך מערכת השמע ועד לכיוון מלא של מושב הנוסע שמלפנים; כן, יש מנגנון המאפשר שילדים לא יוכלו לעשות זאת. בנוסף לשימור ההידור וליצירת האווירה המכובדת הראויה, משטחי הדיפון הנאים ותאורת האווירה ממשיכים גם לחלק האחורי. 

BYD האן תא נוסעים
צילום: בן חסון

תא המטען, 410 ליטרים, אינו גדול ביחס והפתח שלו קטן למדי.

BYD האן תא מטען
צילום: בן חסון
 

ביצוע של ביצועים

להאן כאמור 2 מנועים להנעה כפולה והתפוקה בהחלט נאה: 518 כ"ס ו-71.3 קג"מ. הביצועים בהתאם: 3.9 שניות ל-100 קמ"ש ועד ל-180 קמ"ש. כך שלומר שביצועים זה הדבר האחרון שחסר כאן זה יהיה חתיכת אנדרסטייטמנט. למרות שרק לעיתים נדירות ולפרקי זמן קצרצרים מחשב הדרך דיווח על הגעה להספק המרבי, האן תמיד נעה לעבר האופק בקצב מעורר ממש. ההנעה הכפולה כמובן מסייעת בהעברה יעילה ביותר של הכוח אל הקרקע ושרירי הצוואר נדרשים למאמץ מיוחד. מחשב הדרך אישר פעם אחר פעם את נתון התאוצה המרשים ל-100 קמ"ש, ולפי הביצוע, אני לגמרי מאמין לו.

אלא שהאן היא לא מכונית ספורטיבית קטנה וקיצונית, מדובר במכונית סלון גדולה ומכובדת והיא מתנהלת עם הכוח הרב הזה באחריות ובבגרות. כיול דוושת התאוצה מוצלח מכיוון שהזנת הכוח לינארית ונעימה וזה ממש מסייע בנהיגה נינוחה ביום יום. מצב 'אקו' מגביל את ההספק לאזור 310 כ"ס וגם במסגרתו הביצועים מספקים ויותר ליום-יום; גם בלחיצה מלאה על דוושת התאוצה ההגבלה לא מוסרת, וחבל שכך. בכל מקרה, מלבד רמות ההספק, ההבדלים בין המצבים לא ממש גדולים – 'אקו' מתון בתגובות, 'ספורט' מעט מחדד אותן ו'נורמל' הנעים והמאוזן ביותר.

BYD האן עיצוב
צילום: בן חסון
 

מפרט אבזור ובטיחות

האן מוצעת ברמת אבזור אחת, וזו כוללת: תאורת לד, חישוקי "19, גג זכוכית, מצלמות היקפיות, מפתח חכם, הפעלה מרחוק כולל המיזוג, תפעול חשמלי לדלת תא המטען ולמושבים הקדמיים שיש להם גם אוורור, צג מולטימדיה "12.8, מחוונים מוקרנים, תצוגה עילית, בקרת אקלים מפוצלת, ריפוד עור. במפרט הבטיחות: 9 כריות אוויר, בקרת שיוט אדפטיבית, מערכת בלימה אוטונומית, זיהוי רכב בשטח מת, התרעה על תנועה חוצה בנסיעה לאחור וגם מערכת מרכוז נתיב החסרה בטאנג.

BYD האן בטיחות
צילום: בן חסון
 

ענייני טווח

את מבחן הדרכים הזה סיימה האן עם נתון צריכה ממוצע של 3.7 ק"מ לקוט"ש השווים לטווח של כ-310 ק"מ. זה נתון לא מבריק, גם בהתחשב בכך שרגל ימין מתפתה ללחוץ על דוושת התאוצה כשעומד לראשותה כל כך הרבה כוח. עם זאת, בשיוט מהיר נרשמה צריכה של 3.9 ק"מ לקוט"ש (325 ק"מ), בשיוט נינוח 4.8 ק"מ לקוט"ש (400 ק"מ) ובנהיגת בוקר-פרברים-פקוקה לכיוון גוש דן כבר ראינו כ-6 ק"מ לקוט"ש (מעל 500 ק"מ).

BYD האן טווח וסוללה
צילום: בן חסון
 

תודה לבולמים

אחרי ששני רכבי הפנאי של BYD לא ממש הצטיינו בנוחות הנסיעה, שמחתי לגלות כי האן היא משהו אחר לגמרי. מדובר במכונית נוחה ונינוחה למדי, לא מעט בזכות מערך בולמים אדפטיביים. במצב 'נוחות' היא רכה ומרחפת ולרוב תטפל היטב בשיבושים, גם הגדולים ואם לא לפחות השפעתם תרוכך. במקרים רבים הדבר בא על חשבון ריסון המרכב, אך לרוב, במיוחד בעיר, התוצאה הכוללת טובה. מצב 'ספורט' מקשיח את הבולמים אך לא באופן קיצוני, ולא פעם מצאתי את עצמי חוזר דווקא אליו, במיוחד מחוץ לעיר שם הריסון העדיף היה עדיף מהרכות. מצב אוטומטי למתלים או לפחות כפתור חיצוני (פיזי או על המסך) המאפשר מעבר מהיר בין המצבים בהחלט מתבקש. בידוד רעשי הרוח טוב מאוד, זה של הדרך סביר ומשתנה בהתאם לסוג הסלילה ואיכותה.

BYD האן חישוקים ובולמים
צילום: בן חסון

אותם בולמים סייעו גם בקטעים הדינמיים של המבחן. במצב ה'נוחות' המכונית מעט רכה ומתנדנדת מדי, אך מצב 'ספורט' מסייע לה לשמור על מרכב מרוסן, זוויות גלגול מתונות ויחד עם פעולת ההנעה הכפולה ואחיזת הצמיגים הטובה, האן מאפשרת לייצר קצב גבוה ביותר. עם זאת, מדובר במכונית גדולה וכבדה והיא בהחלט במיטבה בעיקולים פתוחים ומהירים – שינויי כיוון זריזים ופניות הדוקות הם פחות כוס התה שלה; עומס רב בכביש מפותל יביא לתת היגוי ואז הבקרות יתערבו מוקדם. להגה משקל ודיוק סבירים במצב 'ספורט'. נציין כי אחרי קטע דינמי מאומץ אך לא ארוך האן הגבילה את ההספק המרבי ללא התראה או הסבר, ולאחר מספר דקות של נהיגה רגועה, ההגבלה הוסרה.

פעולת דוושת הבלם טובה ונעימה יחסית לבנות מינה הרגנרטיביות והבלמים עצמם (ברמבו) מסוגלים לעוצמה ולעמידות טובים. המערכת הרגנרטיבי מאפשר שני מצבים, שניהם קלים יחסית, וכמו בשאר דגמי BYD, עוצמת הבלימה משתנה בהתאם למהירות וזה פחות מוצלח לטעמי.

BYD האן מצבי נהיגה
צילום: בן חסון
 

סיכום והמשך

האן היא מכונית הנוסעים הראשונה של BYD הנבחנת כאן לאחר מפגש עם שני דגמי הפנאי שלה. רשמנו מספר עניינים לשיפור: היינו רוצים מערך טעינה תלת-פאזי, הגברת קצב הטעינה המהירה, ניהול צריכה משופר לטווח עדיף בייחוד בעומס, שיפור בהנדסת האנוש שאינה מצטיינת לרוב. בנוסף, תא המטען קטן לרכב שכזה. 

אלא ש-BYD האן היא מכונית מוצלחת לכשעצמה ובוודאי המרשימה במבחר המקומי של היצרנית. היא נראית נהדר, סביבת הנהג שלה נעימה, המרחב לנוסעים טוב, הביצועים אדירים, האבזור עשיר ונוחות הנסיעה טובה.

מדובר בהצעה ייחודית של מכונית סלון של מותג שאינו יוקרתי ומחירה סביר ביחס לקטגוריה, וכאמור היא מרשימה, עשירה ומבצעת מאוד, כך שביחס למקבילות של מותגי יוקרה מדובר אפילו בעסקה מעניינת. ביחס להמשך ומעבר לה, האן מפגינה גם כי יש למה לחכות ולמה לצפות מסיל, המשפחתית הגדולה של BYD הצפויה בחודשים הקרובים.

BYD האן סיכום מבחן דרכים
צילום: בן חסון